Eko Uniejów

Współpraca międzynarodowa

Węgierski Mórahalom postawił na produkty lokalne

Mórahalom jest dynamicznie rozwijającą się gminą położoną na południu Węgier, niedaleko granicy z Serbią. Największą atrakcją Mórahalom jest kompleks termalny z licznymi basenami i centrum wellness& spa. Wykorzystanie wód termalnych dla rozwoju gospodarczego to jeden z głównych tematów licznych spotkań władz i mieszkańców Mórahalom  i Uniejowa. W 2009 r. gminy podpisały porozumienie o współpracy. Odkąd Uniejów zaczął rozwijać produkty lokalne, Mórahalom stał się żywym źródłem inspiracji. W kwietniu 2018 r. eksperci z zaprzyjaźnionej węgierskiej gminy przyjechali do Uniejowa na szkolenie pn. „Od pomysłu do biznesu” z pokazem kulinarnym oraz konferencję „Budowa marki i promocja produktu lokalnego”, by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Znak towarowy dla producentów

–  Stworzyliśmy znak towarowy Homokháti Portékák (Produkty z regionu), który przyznajemy producentom wytwarzającym towary z regionu Mórahalom. Właścicielem znaku jest nasza gmina – mówi Csaba Csonka, kierownik projektu w Urzędzie Gminy. – Lokalnym producentom proponujemy również wsparcie w zakresie promocji i dystrybucji. Oferujemy możliwość sprzedaży ich produktów w sklepach i lokalach publicznych, takich jak Biuro Informacji Turystycznej.

Gmina wspiera także lokalnych producentów poprzez współfinansowanie programów rozwoju przedsiębiorczości obejmujących szkolenia i doradztwo. Działania te przynoszą wymierne efekty: powstają i rozwijają się firmy, które na produkcji i sprzedaży lokalnych produktów – papryki, strudla, miodu czy wina robią dobry biznes.

Strudel i papryka: znaki rozpoznawcze

W centrum Mórahalom, powstał Dom Strudla, w którym można nie tylko kupić ten węgierski przysmak, lecz także nauczyć się jego wyrobu. Gościemogą przekonać się, że tradycyjne wiśniowe czy jabłkowe nadzienie to tylko niewielka część możliwości. Na miejscu dostępny jest strudel z dynią, kapustą czy słonym twarogiem.Strudla z Mórahalom mogli posmakować także uczestnicy warsztatów w Uniejowie.

Papryka, zwłaszcza ta ostra to także jeden ze znaków rozpoznawczych Mórahalom. W Gminie działa fabryka, w której suszy się i mieli paprykę. Można ją odwiedzić i obejrzeć proces produkcyjny, w tym suszenie i mielenie. Goście mogą tutaj zakupić oryginalne przyprawy „prosto z fabryki”.

 

Siła lokalnych zasobów Alatri

Włoscy partnerzy Uniejowa prezentowali lokalne produkty już w 2016 r. podczas Międzynarodowego Kongresu „Artystyczne układanie obrazów kwiatowych: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość”, który odbył się  na Zamku Arcybiskupów Gnieźnieńskich.  To wtedy goście kongresu oraz mieszkańcy Uniejowa mogli po raz pierwszy posmakować oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia z gospodarstwa ekologicznego Quattrociocchi. Firma odniosła sukces, do którego doprowadził konsekwentny rozwój oparty na lokalnych zasobach. Dziś Quattrociocchi szczyci się wieloma nagrodami, w tym tytułami za najlepszą oliwę na świecie. Inną duma Alatri jest marka Cavalier D’Amore. To gospodarstwo ekologiczne specjalizujące się głównie w produkcji doskonałych win, a także oliwy, ratafii i dżemów.

O produktach lokalnych opowiadali eksperci z Alatri podczas szkolenia „Od pomysłu do biznesu” z pokazem kulinarnym oraz konferencji „Budowa marki i promocja produktu lokalnego”.  Uczestnicy tych wydarzeń mogli skosztować lokalnych specjałów oraz przekonać się, że miejscowe surowce – świeże i od sprawdzonych dostawców to podstawowe składniki do wyrobu oryginalnej włoskiej pizzy.

–Nasza kuchnia  jest  jedną z najlepszych na świecie. Zawdzięczamy to głównie naszym  lokalnym produktom  i  sprzyjającemu klimatowi – podkreślał Alessandro Ceci, ekspert kulinarny, zdobywca pucharu świata w pieczeniu pizzy.

Kreowanie popytu

Jak lokalny samorząd może przyczynić się do rozwoju lokalnych produktów? Według Fausto Sabellico, eksperta z Alatri przede wszystkim poprzez kreowanie popytu. A to najlepiej udaje się podczas dużych imprez handlowych i kulturalnych, na które przyjeżdżają goście nie tylko z okolicy, lecz także z dużych miast takich jak Rzym i Neapol.

–  Organizujemy jarmarki tematyczne,  pokazy kulinarne, targi  żywności, podczas  których  promujemy   rodzime  produkty, głównie z upraw biologicznych – podkreśla Fausto Sabellico. W każdy piątek centrum tego starożytnego miasta zamienia się w tradycyjny targ, na którym sprzedawane są m.in. produkty z regionu. Wielu kupujących ściąga klimatyczny jarmark bożonarodzeniowy zlokalizowany w pięknej scenerii starego miasta. Lokalne władze są dumne, że lokalna atrakcję udało im się uczynić z … cebuli.  Co roku 7 września, przy okazji święta kościelnego organizowane są targi cebuli. To ważne wydarzenie, które przedłuża sezon turystyczny. Dzięki niemu miasto nie zamiera na czas jesieni, lecz nadal tętni życiem i przyciąga tłumy gości.

Relacja z wizyty studyjnej (lipiec 2017 r.) i misji gospodarczej (sierpień 2017 r.), która odbyła się w Uniejowie. Do gminy przyjechali przedsiębiorcy i samorządowcy z Finlandii, Węgier, Łotwy, Ukrainy, Gruzji, Białorusi i Rosji.